Fietsdag 6 Bac lieu - Ca mau 96 km

19 november 2019 - An Minh, Vietnam

48A10B50-B687-463E-9D59-358191538569

Zondag rustdag, vandaag geen fietsen maar even bijkomen, afkoelen en heel veel karaoke muziek (in het hotel). Want dat wordt hier nog volop gedaan, enne....eerlijk gezegd de meeste karaoke deelnemers zijn niet zo heel goed bij stem 🤣🤣🤣. Verder overdag nog wat boodschappen gedaan en in de grote plaza lekker gegeten. Was super leuk, soort van bbq’n in house. Het bestellen van de juiste ingrediënten was wel weer een uitdaging, maar ach....we komen met google vertaler, handen en voeten en wat (bami pangang) vietnamees een heel eind. In het hotel nog wat inpakken en spullen klaar leggen voor morgen.

4B248018-C96A-4D48-A93E-DFAC50277F8E29E0BF1B-3BA9-4CFE-B582-74E1B1B2D7BB

Maandag ochtend 06:15 staan we fris en vrolijk op de pedalen voor onze lange tocht van ruim 95 km richting het (mooie) Ca mau. We zouden deze route eerst in tweeën splitsen, maar hebben toch besloten voor de volledige fietsroute te gaan. Dit vanwege weinig tot geen accomodaties onderweg en weinig eet gelegenheden. Dus we gingen de uitdaging aan. Het zonnetje was net een beetje aan het opkomen, en buiten is het nu goed te doen. Eerst maar eens onze dagelijkse survival actie, en dat is zonder brokken de stad uit komen. Want man, man, wat is het weer druk. Honderden brommers/motors scheuren je aan alle kanten voorbij, hoog toeterend waardoor je een soort van “move, move” gevoel krijgt. Dus het beste is dan maar.....gewoon blijven fietsen en net doen of je het niet hoort! Werkt prima 😉

7BB33794-E241-4A6F-9E6E-EAEB772BE84E

De route gaat over mooie kleine en wat bredere landschappelijke wegen. We zien ook stukken mangrove’s (er is veel mangrove gebied opgenomen in het Unesco werelderfgoed) en zoutpannen (zie foto’s). Deze zoutpannen (vlaktes welke ze vol laten lopen met zee water) worden in het voorjaar drooggelegd en het zout wordt zo gewonnen. Ook zijn er in dit gebied veel garnalen kwekerijen, we zien met regelmaat de garnalen aan de kant van de weg op een soort bak met een rooster er op liggen te drogen. De garnalen kwekerijen zijn een grote bron van inkomsten in Vietnam.

A9C61F6B-A235-4CE7-9C43-2AD60A40AAB21C2A0428-C4E5-444B-B84B-D97CEA49BC0D

Vanaf een km of 28 wordt ons op de routebeschrijving die we van Awol mee hebben geadviseerd om een andere route te nemen i.v.m slecht wegdek. Of dit in 2019 nog zo was konden ze niet met zekerheid zeggen, we wilden ook niet het risico nemen. Dus zo gezegd zo gedaan. Maar.....helaas bleek het alternatief ook niet super geweldig om te fietsen. Grote kuilen, mulle zandpaden, wegen die net nieuw wegdek kregen (tussen de graafmachines door...), je kan het zo gek niet bedenken of we kwamen het tegen. Gelukkig werd het na een km of 12 beter, terug op de mooie kleine wegen langs leuke dorpjes en veel groen. In één van deze dorpen een pauze gehouden, het zoontje van cafe Bonka (denk ongeveer een jaar of 10 oud) vroeg in uitstekend engels wat we te drinken wilden. Zijn vader sprak ook redelijk engels, hij liet ook duidelijk merken erg trots op z’n zoon te zijn. Het is ons nog maar weinig voorgekomen dat er een vietnamees zo goed engels verstaat maar ook goed engels praat.

3EB44DA4-D312-4145-B50B-B00444347C4009100242-582E-4CFF-8EA5-689E3C6ADF06

Na de pauze weer verder, langs de dorpen zijn de mensen erg vriendelijk. Veel kinderen zwaaien, roepen en lachen naar ons. Soms met open monden van verbazing kijkend, zelfs de Vietnamese hond kijkt ons na met een blik van “wat is dat”? Veel Vietnamezen ( vooral kinderen) hebben immers nog nooit een Europeaan gezien. We vinden al die aandacht steeds leuker, en zwaaien en roepen net zo enthousiast terug. De kilometers worden meer, het zonnetje fel en langzaam aan worden we wat vermoeider maar al met al valt het ons niet tegen. Tegen het einde van de fietsroute zien we flinke donkere wolken verschijnen, een aantal minuten laten is daar de hevige regenbui. Heerlijk de verkoeling al leek het ons wel even zo verstandig om te schuilen. Als de bui voorbij is gaan we verder, nog een aantal kilometers en we komen aan in Ca Mau. We checken in bij een mooi hotel, dan douchen, rusten, wat eten later op de avond en vroeg slapen. Morgen weer een nieuw avontuur. ☀️😃