Fietsdag 11 Woe 27 t/m do 29 november

29 november 2019 - Ho Chi Minh City, Vietnam

B49FE531-4DB7-4458-80ED-CE66336178E2

Vandaag woe 27 november checken we uit bij het fijne hotel wat we op het eiland Phu Quoc hebben gehad, pakken onze spullen op de fiets en zijn we klaar voor de laatste (rond de 17 km) op de fiets. Het was heerlijk om even wat dagen bij te komen, maar we zijn het er ook beide over eens dat het ook fijn is weer verder te gaan. We fietsen van Dương Đông (long beach) richting de ferry bij Bãi biën Vòng, onderweg komen we langs een ticketverkoop punt en halen daar onze tickets voor de ferry express naar Ha tien. Als we aankomen bij de ferry moeten we nog even wachten, na een tijdje te hebben gezeten besluiten we de pier (waar alle ferry’s) aanmeren op te fietsen. In de verte ziet danielle al een rood/witte boot aan te komen......dat blijkt onze ferry te zijn. We moeten nog ff een ticket voor de fietsen kopen en de tassen er af halen, want de fiets moet via een hele smalle plank aan boord. Dit wordt door de bemanning van de ferry gedaan, gelukkig want het zag er best smal en vooral wiebelig uit. We nemen plaats op twee van de stoelen in de boot, de rit naar Ha tien duurt ongeveer 1 uur en 15 minuten. Heel wat korter als de ferry van Rach gia - Phu Quoc. Het is onvoorstelbaar wat er nog allemaal op zo’n boot mee gaat, zakken met producten, speciale soort piepschuim bakken met ijs en daarin seafood. Allerlei bouw of technische materialen etc. En dan nog eens heel wat scooters en onze fietsen natuurlijk 😉

231D7012-93B2-462D-8C5D-2A2115C88CFC1BE7D69D-3FEB-4D39-BCD2-35C8F40A8020

Na ruim 1,5 uur komen we dan aan op Ha tien, onze fietsen worden netjes weer van boord gehaald en we pakken de tassen weer op. Ons hotel konden we bij aankomst al in de haven zien liggen, dus het was nog een paar straten fietsen en we waren gearriveerd in hotel Riverside. Na het inchecken, even douchen en op google maps zoeken naar wat eetgelegenheden zijn we de stad in gelopen. Omdat er een jolibee (soort van mac) in Ha tie zat in het dichtstbijzijnde winkelcentrum (waar we gelijk ook ff wat boodschappen hebben gehaald) gingen we daar maar wat eten. Alleen was er op dat moment een kinderverjaardag feestje gaande, wat gepaard ging met zoveel gegil en geschreeuw dat we amper in staat waren een bestelling door te geven, en dat met het bami pangang engels van de vietnamezen.....geen goede combi 😱🤣

16275F8F-9954-40BD-860E-864E57ED517E8327C4D5-B685-480C-803D-DA15916FFB34

Maar het bestellen was gelukt en we hadden inmiddels ook al besloten dat we het eten mee zouden nemen en rustig op de hotel kamer gingen consumeren. Die avond nog ff rustig wat tv gekeken en alles klaargelegd voor de volgende dag, onze transfer naar Ho Chi Minh City (waar onze fietsreis was begonnen), een rit van 315 km en dat zou zo ongeveer een dag in beslag nemen. De volgende ochtend werden we wakker van een voor ons onbekend geluid, Danielle zat verbaast en enigszins versuft rechtop in bed te roepen “wat is dat” “wat is dat”, bleek het verdorie de telefoon te zijn.....om 06:00? We werden pas om 09:30 opgehaald, toch? Ja, 09:30 dat klopt maar de man aan de andere kant van de telefoon geeft aan er om 09:00 te zijn, ook prima zeiden we. We waren nu toch al wakker, pfffff. Dus wij uit bed, rustig even ontbijten en een beetje wachten. Tegen 08:25 bedenken we dat het wel handig is vast naar beneden te gaan, fietsen klaar zetten, uitchecken etc, als ze dan komen zijn we meteen klaar. Wat blijkt als we beneden in de hal van het hotel komen, zit die gast er al! In plaats dat ze dat even doorgeven aan ons in het hotel, we hadden dan al lang we gekund 😱 wha ha ha. Maar goed, we laden de boel in de bus, de voorwielen ff uit de fiets, en gaan met die banaan. De wegen zijn slecht in Vietnam, dus de bus kan niet echt snelheid maken. Dit laat de enorme hoeveelheid aan verkeer (overwegend scooters/brommers) ook niet toe, dus we hobbelen en stuiteren er heel wat af in de bus. Onderweg proberen we een beetje te lezen (dat valt niet mee...), muziek te luisteren, naar buiten te kijken of soms wat weg te dommelen. De chauffeur heeft maar weinig stof om te vertellen, tijdens de hele rit waren dit de enige woorden “water”, “diner”, en “supermarket”. Behalve tijdens onze lunch stop, bij een klein tentje waar we wat konden nuttigen (we hadden al boterhammen voor onderweg meegenomen), toen sprak de chauffeur vol trots over het bedrijf waar hij voor werkte. Ook wilde hij dat we in de hangmatten gingen liggen, hij zou dan de foto’s maken. Dus dat hebben we dan maar even gedaan (zie foto’s), en na een korte stop ging de rit weer verder. De laatste 2,5 ging de vaak slechte weg over in goed asfalt, we zaten op de autobaan met ook al heel snel de gebruikelijke file 😕 Zelfs hier in Vietnam ontkomen we hier niet aan. Rond 17:30 komen we aan bij het Silverland hotel in Ho Chi Minh City, beetje stijf stappen we uit en worden de fietsen en tassen uitgeladen. De chauffeur krijgt van ons nog een fooi, hij is zichtbaar blij en wens ons nog een goede reis.

708B283D-D598-4DF8-BE29-E599BFFEE1CD3C06F747-D5FD-4BF0-B661-FCEA04D4CF08

We monteren de voorwielen weer in de fietsen, en plaatsen ze onder het hotel in de garage en lopen vervolgens naar binnen om ons in te checken. Die avond eten we heerlijk in het central market coop (een soort overdekt winkelcentrum), waar je verschillende gerechten kunt kiezen bij meerdere tentjes. We gaan al op tijd slapen, morgen laatste hele dag in Ho Chi Minh City. Vandaag vrijdag 29 november, we ontbijten rond 08:00 en gaan later nog de stad in, wandelend door de kleine straatjes, door een mooi park en kopen een ticket voor het hereniging paleis. Het paleis trekt vele toeristen en ziet er met het grote park er omheen netjes uit. We maken foto’s van het park, er staan ontzettend veel verschillende bomen. Ook staan er in het park veel militaire wagens en straaljagers, en tijdens het fotograferen van dit alles horen we vogels. We zien ze zitten in de boom en we kunnen vrij dichtbij komen om ze fotograferen. De wandeling door het paleis viel wat tegen, er is maar weinig meer over van het voorheen mooie architectuur.

33AEF243-B8AC-48BE-88F8-E7D0E25398CEA67C5019-723A-48F6-B739-D0F91FFB75757968275F-DA71-464B-8F24-9E19221BF9F7

Na de bombardementen is het paleis volledig hersteld op een wat moderne manier, en daardoor lijkt alles wat strakker en kouder aanvoelen. In de bunkers zien we nog communicatie apparatuur van tijdens de oorlog staan, ook wat oude filmprojectors en typemachines. Al met al toch de moeite om gezien te hebben. Eten doen we overdag lekker bij de grote streetfood market, er is van alles, en het ruikt allemaal heerlijk. We kiezen dan ook voor 2 verschillende gerechten, kunnen we beiden proeven. Zo’n streetfood market is een eenvoudig concept, het is gezellig, eten is goed, veel kleine stentjes en er komen heel veel mensen op af...👍

1EE4028A-3D72-47E5-857A-4B935FAACB7E9B2127D9-3CBF-46B8-BAFF-F75D0E7C7837

Aan het eind van de middag halen we nog een kleine boodschap en omdat we vanmiddag al uitgebreid hebben gegeten, sluiten we de avond af met een klein noodles gerecht. Vanavond nog even schrijven en wat lezen, of wat tv kijken. Morgen is de dag dat we weer terug vliegen, al weer voorbij de vakantie. Terug naar het wat minder zonnige Nederland.

7D27A5E5-577A-42AE-8EFE-5AA005DED9EE

1. Dinie Koop:
    29 november 2019
    nou wat een leuke verhalen en wat een geweldige ervaringen , prachtig dit mee te kunnen beleven, kom weer veilig thuis goede reis terug, en bedankt dat je me mee liet genieten.
  2. H Schijva:
    29 november 2019
    Weer heel wat opstakels gehad haha maar weer mooi geschreven een hele goede reis terug
  3. H Schijva:
    29 november 2019
    Mooij foto's weer geschoten en weer mooi weer dan kan het ook wel weer. Nog een goeie reis terug xxx🚲🏖😎😍
  4. Ellie Hofste:
    29 november 2019
    Goede veilige reis toegewenst, fijn dat we mee mochten genieten 👍👍👏🏻🤗🍀🍀
  5. Marion en Marcel:
    29 november 2019
    Prachtige foto's weer. Wel jammer dat het alweer voorbij is maar wij hebben genoten van jullie reis/blog.👍 Geniet nog van de laatste uurtjes en een hele goede reis terug 😘 marcel en marion
  6. Ingrid Mouthaan:
    29 november 2019
    Het was weer een genot te lezen over jullie reis! Ik wens jullie een voorspoedige terugreis!
  7. Ria van de Steeg:
    29 november 2019
    Ja, jammer dat jullie vakantie weer voorbij is, ook voor ons, we hebben weer genoten van jullie verhalen. Maar zo te zien hebben jullie een hele mooie vakantie gehad.Goede reis verder en tot gauw.
  8. Mieke Harbers:
    29 november 2019
    Leuke verhalen ! Fijn dat ik jullie reis kon meebeleven.
  9. Tineke van Leeuwen:
    1 december 2019
    Aan alles komt een eind. Goede reis terug.