Fietsdag 7 Ca Mau naar Thu Muoi Mot

19 november 2019 - An Minh, Vietnam

20191119_113852

Ook vandaag gaat de wekker weer om half zes. Een vroege start is toch wel lekker, gezien de warmte die, regen of geen regen, boven de dertig graden blijft. Na de lange fietsdag gisteren, vandaar ook weer een redelijke lange fietsdag van vijfenzeventig  kilometer. Elke ochtend is het weer even wennen, wanneer je op je fiets het hotel uitrijdt. Het verkeer is zo druk en zo aanwezig. Ook om kwart voor zeven is het een drukte op straat en je moet maar gewoon met de flow mee. Zoals al eerder aangegeven, zijn er wel verkeersregels maar... ik heb ze nog niet echt kunnen ontdekken. Gewoon tanden op elkaar en ervan uit gaan dat het allemaal goed gaat tussen al dat getoeter. Al binnen de eerste paar honderd meter draaien we een hoge brug op. Meteen weer goed wakker worden en we merken gelijk dat de lange route van gister nog in onze benen zit. Na zo'n vier kilometer ontvluchten we de drukke, brede straten weer en slaan af een smaller pad in. Het is gelijk weer een stuk groener en rustiger. Een heel idilisch stukje als je zo om je heen kijkt.

20191119_041025_resizedIMG-20191119-WA0009

We fietsen parallel aan het water dat met tal van bruggetjes versiert lijkt. De bananenbomen en ander planten hangen sierlijk over het water en de zon staat weer hoog aan de hemel. Zo jammer is het daarom dat dat idilische plaatje bruut verstoord wordt door al het plastic dat in het water drijft. Blijft toch een lichte frustratie van ons. We zigzaggen op de smalle geasvalteerde weg heen en weer om de gaten en losgebrokkelde stenen te ontwijken. Goed opletten geblazen dus. Na even gefietst te hebben zetten we de fietsen toch even aan de kant om de banden op te pompen. Wel zo verstandig met al die ongelijkheden. De route is erg mooi vandaag. En al is het hier een stuk rustiger, we worden nog regelmaitg ingehaald door volgepakte scooterd. Alles wat er op past, kan er op. Zo ook deze man die de kleine winkeltjes aan deze weg aan het bevoorraden is.

IMG-20191119-WA0029

De grootste bron van werk in dit gebied is de houtkap. Overal zie je hout tussen de weg en het water liggen. En een tweede is de bouw van bruggen en wegen. We fietsen weer hele stukken over straten die verbreed en vernieuwd (moeten) worden. Als we na dertig kilometer even gaan zitten om iets kouds te drinken worden we voorbij gefietst door de twee heren op de fiets. Verbaasd komen ze terug fietsen, zich afvragend hoe wij nu alweer hier kunnen zijn. Tja, toch de hele route gefietst gisteren haha, bikkels dat we zijn. We kletsen nog even bij en komen er dan eindelijk achter wat nu die hoge smalle gebouwen zijn met de speakers en vogelgeluiden. Blijkt dat hiermee een bepaalde zwaluw gelokt wordt om daar te gaan broeden. (Heel anders als dat wij dachten, het juist verjagen van vogels op de daken 🙃) deze vogelnesten die deze beestjes maken van hun eigen speeksel, blijken een delicatesse in China en Vietnam en wordt zelfs verkocht voor 800 dollar per kilo. Pfff, dan snap ik wel dat ze daar hele flatgebouwen voor bouwen haha.

20191119_124638

We drinken een IceTea en we krijgen er twee grote glazen met ijs bij. Ook het hondje dat er rondloopt komt even snuffelen en al eet ze geen banaan, een stukje cracker gaat er wel in.

20191119_170705

Achter ons, naast het gebouw staan meerdere kooitjes met hanen erin. Ook deze zijn waarschijnlijk voor de verkoop en worden gebruikt voor hanengevechten. Na een goeie pauze fietsen weer door, maar ohh, het gaat wel wat moeizamer vandaag. Dag zeven laat zijn sporen achter en wel op onze billen haha. Mijn zadel voelt aan alsof deze uit hout gezaagd is. Dus flink veel verzitten vandaag en hopen dat we vanmiddag op tijd over zijn, voor de nodige uurtjes rust. Het blijft een mooie route met tientallen bruggetjes die we overgaan waaronder een hele stijle en hoge.

IMG-20191119-WA0014IMG-20191119-WA0003

IMG-20191119-WA0027

Daar halen we onze hoogtemeters vandaan, al die bruggen en ik moet zeggen, dat is ook iets meer te merken in de bovenbenen. Net voor de middag begint het ook vandaag weer even te regenen. We besluiten de rugzakken te voorzien van de regenhoes en houden onder een afdakje een korte pauze. Het kleine jongetje dat aan de overkant woont komt even polshoogte nemen en blijft bij ons onder het afdakje staan terwijl zijn ouders lachend vanaf de andere kant hem in de gaten houden. Dan maar even een cracker met ons mee eten haha. Ook de scholen gaan rond deze tijd weer uit waardoor we vele scholieren tegen komen die allemaal graag hun kleine beetje engels op ons uitproberen. Where your from, whats your name, hello en goodbye horen we regelmatig. Wel heb ik het idee dat het nastaren een stukje minder wordt hier. Ons eindpunt vandaag is in een heel lang gerekt handelsplaatsje, waar we kunnen kiezen uit twee hotels. Beide super goedkoop en ja, dan moet je ook niet teveel verwachten. Maar de douche is prima, er iseen werkende airco en slapen kunnen we na twee zulke fietsdagen overal haha. Dus de spinnewebben, lekkende kranen, de schimmel in de gordijnen en de bedompte lucht nemen we op de koop toe. Beetje deo, de afzuiging in de douche aan, airco hoog op en het raam open en dan valt het best mee 😉. Na een lekkere douche toch nog weer twee kilometer terug fietsen helaas voor een supermarkt. (Lees au, au 🙄) Maar al ons eten en drinken is op en er zijn hier niet echt faciliteiten waar we dichterbij wat kunnen halen. Dus toch nog weer even de fiets op. Bij de kleine supermartk vinden we ook ijsjes, jaaaah lekker. Niet dus, bah haha, wat een smaak. Dat is toch wel even een domper, dat zelfs in het ijs dat rare kruidige smaakje zit, hmmm. Vanavond waarschijnlijk een gebraden kip/eend/gans van een karretje aan de straat of een patatje in de enige, soort van cafetaria hier. Maar nu eerst even met die billetjes van het zadel af 😉!!

1. Dinie Koop:
    19 november 2019
    ja wel zwaar ook he, maar super ervaring
  2. Irene:
    19 november 2019
    Even lekker bijkomen en morgen weer met frisse moed verder. Hebben jullie morgen weer zo'n lange route?
    Wel weer een prachtige ervaring deze reis.
  3. H Schijva:
    19 november 2019
    Haha ik vind het geweldig jullie maken zo veel mee super mam
  4. H Schijva:
    19 november 2019
    🚲👍🚲🌦.. mooij en fijne fiets vakantie .je krijgt van alles tezien en zere benen zere bibs.en nu lekker eten en rusten.tot morgen xxxx
  5. Ellie Hofste:
    23 november 2019
    Prachtige foto’s wat zien jullie een mooie natuur.wel heftig zoveel km.🤗🤗😎🍀