Fietsdag 3 van Ba Tri naar Tra Vinh 40km

13 november 2019 - Tra Vinh, Vietnam

IMG-20191113-WA0030

Na gisteren niet heel erg goed geslapen te hebben, konden we vannacht gelukkig wel slapen. Maar de vietnamees is er alweer vroeg bij in de ochtend en om half zes begint er een gebed te klinken door de spiekers en samen met de alweer toeterende brommertjes en de vele hanen die net wakker zijn is er alweer veel geluid in de lucht. Toch nog even de ogen weer dicht gedaan, maar we zijn vandaag wel lekker op tijd vertrokken. Het al bijna vaste prik bezoekje aan de supermarkt in de morgen voor onze cracers en drinken voor onderweg. Vandaag een kortere route (40 kilometer fietsen) voor de boeg richting een grote stad met veel hotels. Fingers crossed voor een fijn en beetje schoon hotel waar we twee nachten kunnen blijven.

Maar goed op weg dus. Nog geen tien meter buiten het hotel en het aapjes kijken begint alweer, maar wel op een vrolijke manier. Het lijkt wel of (bijna) iedereen die we tegen komen altijd lacht, tenminste, wel als wij langs komen haha. We zorgen in ieder geval voor veel spektakel onder de vietnamezen. Het is flink warm als we op de fiets stappen maar na vier kilometer verdwijnt de zon even achter een dik pak wolken gelukkig en dat blijft af en aan de hele dag. We zijn net een heel convooi scooters en auto's tegen gekomen dus de eerste ferryboat die op iets meer dan vijf kilometer van het hotel is, is net vertrokken. Dat wordt even wachten want die vertrekt ongeveer elk uur een keer. De luchtvochtigheid is heel hoog en als we gaan zitten lijkt het alsof we onder de douche staan, zo vochtig pfff. Ook hier weer onderzoekende blikken maar we zijn niet anders meer gewend. Na iets meer dan drie kilometer rijden we aan de andere kant weer van de ferry af en komen in een heel mooi groen gebied terecht.

20191113_115740IMG-20191113-WA0035

Ook merk je dat hier een ander geloof het voortouw heeft. Het voelt ook alsof de mensen vriendelijker zijn want niet overal worden we met een lach bekeken, maar hier wel. We fietsen weer tussen de garnalen kwekerijen en verderop tussen de kokosplantages door. Overal is hier water en elk huisje heeft een eigen bruggetje van beton of hout.

8B255481-EE3D-4BC4-B65E-6875DC20BC1620191113_102126

Als we een heel stuk een soort van door de binnenlanden hebben gefietst komen we terecht op een grote weg waar ook bussen rijden. Hier zie je gelijk dat ze iets meer gericht zijn op toeristen, wat we verder nergens tegen komen. Je ziet regelmatig ergens Wifi vermeld staan op een bord en er staan plaatjes bij de gerechten bij enkele restaurantjes waar we langs fietsen. En een heel groot verschil met andere eetgelegenheden zijn de, voor ons, normale stoelen ipv de kleine stoeltjes en krukjes waar de vietnamezen zelf op zitten. Wat ons ook opvalt zijn de vele hanen overal onder kleine kooitjes. Op onze eerste fietsdag zagen we een kring mannen met daarin twee hanen een gevecht houden.

20191113_125926

Zielig maar blijkt bij de cultuur te horen en wordt in heel Vietnam veel gedaan. Het fietst fijn met een nacht goed slapen, een mooie route en een verkoelend windje en gaat het ook vrij snel. We besluiten door te rijden naar de tweede ferry om daar onze pauze te houden. We weten immers niet wanneer deze vertrekt en we moeten inderdaad ook weer even wachten hier.

20191113_130552

Aan de overkant is het vrij snel weer drukker en fietsen we Tra Vinh binnen langs een grote rivier. Eenmaal in Tra Vinh bij de eerste telefoonwinkel even een nieuw laadkabeltje gehaald want die bleek gisteravond ineens niet meer te werken, zo onhandig. Dat was weer een hele happening, niet zo zeer voor ons maar wel voor de medewerkers daar. Misschien toch maar eens achter zien te komen wat er nu precies zo grappig is. Maar goed, snoertje is weer binnen dus op naar het hotel, lekker even douchen en kleren wassen. Nog even geknutselt om normaal te kunnen douchen (lang leve de tyrips) en rond zes uur wat gaan eten.

20191113_14300120191113_143118

Echt een restaurant met die culinaire hoogstandjes waar iedereen het over heeft als het gaat om Vietnamees eten, hebben wij nog niet kunnen ontdekken, dus na een rondje gelopen te hebben komen we terecht op het terras van ons eigen hotel. Daar bleken we alleen maar kip met rijst te kunnen bestellen en wilden ze ons ook nog meer in rekening brengen dan op de kaart stond. Achteraf werd er afgerekend door iemand anders en hebben we alsnog de prijs op de kaart betaald. Toch ook nog even naar de winkel aan de overkant want een bolletje rijst met een stukje droge kip (beetje jammer) dat is niet echt voldoende. Een winkel gebouwd voor kleine vietnameesjes haha.

20191113_192508

Morgen gaan we de stad verkennen en even een dagje iets minder fietsen om daarna onze route weer te vervolgen.

20191113_193549

1. Willie bakker:
    Leuke foto’s weer👍
  2. Tineke van Leeuwen:
    13 november 2019
    Leuk geschreven, wat een avontuur.
  3. Ellie Hofste:
    Top👍👍👍😎